Vrolijk Watersport bestaat sinds 1872 en komt van oorsprong uit Scheveningen. Wij zijn een typisch MKB bedrijf met als hoofdactiviteit detailhandel in watersportartikelen en dat doen we met zo’n 10 medewerkers, 1 winkel in Scheveningen, en 1 webshop. We zijn dus zowel offline als online actief.

Naast de watersport hebben we nog B2B activiteiten bijvoorbeeld op het gebied van vlaggen, hang- en sluitwerk en al vanaf de start van ons bedrijf in zeilmakerijproducten. De zeilmakerij is de activiteit waar het in 1872 allemaal mee begon.a

Onderstaand is de historie in het kort beschreven aan de hand van de verschillende generaties Vrolijk.

5 Generaties terug begint Arie Vrolijk in 1872 een zeil- en tentenmakerij in Scheveningen. Scheveningen is in die tijd nog alleen een vissersdorpje met een kleine groep reders die hun bomschuiten exploiteren. Er is nog geen haven en de bomschuiten lagen op het strand.

Wij maakten de scheepszeilen en leverde met de opening van een winkel ook allerlei scheepsbenodigdheden.

Vlaggen waren vanaf het begin een belangrijk nevenproduct. Behalve de nationale vlag verkopen we ook seinvlaggen, landenvlaggen en bedrijfsvlaggen. Ook het Kurhaus kocht al zijn vlaggen bij Arie en dat doen ze nog steeds bij ons.

Met de aanleg van de haven in 1904, breidt de klantenkring zich uit doordat veel schepen nu Scheveningen kunnen aanlopen. Tot die tijd bepaalde de visvangst het economisch welzijn van Scheveningen en dus ook van ons bedrijf. Om hiervan minder afhankelijk te worden, richt ons bedrijf zich in toenemende mate op de positieve toeristische ontwikkeling van Scheveningen als badplaats.

Er verrijzen hotels en pensions en bovendien vindt er heel wat woningbouw plaats. En omdat de loggers motoriseren en dus geen zeilen meer nodig hebben, wordt omgeschakeld naar het maken van markiezen als zonwering en tenthuisjes voor op het strand.

Bijzondere opdracht uit die tijd was het ophangen van het doek van Panorama Mesdag in 1890. Een doek van 114 meter lang en 14,5 meter hoog. En in opdracht van het Rode Kruis zijn vele tenten gemaakt, o.a. bestemd voor Zuid-Afrika tijdens de Boerenoorlog rond 1900.

De zoon van Arie werkt al voor het bedrijf vanaf zijn 12e en neemt in 1912 de zaak over. Deze Jacob is eigenaar van de zaak in roerige tijden. Natuurlijk de 1e wereldoorlog, maar daarna ook de onzekerheid van de crisisjaren.

Gelukkig was in die tijd de Gemeente Den Haag een belangrijke afnemer van allerlei doek producten, maar werden er ook collectezakken gemaakt en gerepareerd voor de kerken.

Meer omzet ontstond door de glazenwasserij te ontwikkelen. Met dezelfde werknemers, materiaal en materieel als voor de zonwering bleek dat een slimme uitbreiding.

Toch werd niet voorkomen dat in de jaren 30 grote verliezen werden geleden. Vanaf 1936 gaat het beter. De bekende Pasar Malam begon op het Malieveld en de verloving en huwelijk van Prinses Juliana geven heel Den Haag en ook ons bedrijf een noodzakelijke financiële impuls.

Er volgt een betere tijd. Mensen krijgen meer vrije tijd, zoals een vrije zaterdagmiddag en een jaarlijkse vakantie. Bovendien komen er materialen beschikbaar voor het zelf bouwen/afbouwen van zeilboten. Tussen de 2 wereldoorlogen in neemt de pleziervaart een grote vlucht en in de winkel krijgt het assortiment daardoor een ander karakter en wordt de klantenkring divers.

Ook wordt de eerste zeilkleding verkocht. Een metertje geel geplastificeerde jassen en broeken van het merk Helly Hansen. Momenteel is de kleding een grote omzetgroep in de winkel en neemt een groot deel van de verkoopruimte in. Er wordt ook zelf kleding gemaakt van echt zeeduffel. De stof wordt ingekocht en in de werkplaats worden zeilbroeken en zeiljoppers gemaakt. Nog steeds verkopen wij deze kleding als Houtje Touwtje jassen, bonkers en joppers.

Als Jacob in 1937 overlijdt, neemt zijn zoon Martinus het bedrijf over. Hij was overigens al in dienst vanaf zijn 14e jaar, ondanks zijn wens onderwijzer te worden. Het wordt een zware tijd door de 2de Wereldoorlog.

Er worden plunjebalen gemaakt voor mensen die de boer op gaan om eten te halen en voor joden die naar Westerbork worden gedeporteerd en rugzakken voor jonge mannen die de moed hebben met een kano de Noordzee over te steken naar Engeland.

Na de oorlog moet Martinus vrijwel het hele bedrijf vanaf niets opbouwen. In de jaren ’50 raakt het kamperen in zwang en wordt het assortiment in de winkel uitgebreid met kampeerbenodigdheden. Ook worden tenten gemaakt, verkocht en verhuurd. Als de economie verder aantrekt ontstaat het enthousiasme voor de watersport weer en vrijwel automatisch wordt de trend gevolgd.

In 1950 komt Jaap Vrolijk in de zaak, nadat hij terugkomt uit voormalig Nederlands Indie, waar hij zijn militaire dienstplicht heeft vervuld. Hoewel niet op opvolging is aangedrongen, heeft hij met opleidingen op de Handelsdagschool en de Hogere Textielschool in Enschede wel precies de juiste voorbereiding. Samen heeft hij met zijn vader Martinus een vennootschap onder firma tot 1983, het jaar dat Martinus overlijdt.

De welvaart neemt toe en een bootje komt binnen ieders bereik! Tegelijkertijd ontstaan er faciliteiten zoals campings en jachthavens, waardoor de groei van de watersport snel toeneemt. De watersportwinkel wordt dan ook steeds belangrijker en heeft ook de meeste interesse van Jaap. Buitenlandse beurzen worden bezocht en met meerdere merken zeilkleding en buitenlandse accessoires worden klanten van ver buiten Den Haag aangetrokken. Met het uitgebreide assortiment wordt Vrolijk Watersport een toonaangevende winkel in Nederland.

In 1972 is ons bedrijf samen met een grote leverancier in onze branche oprichter van de eerste franchise organisatie in de watersport, de Nauticring. Deze ontwikkeling maakt de waterport detailhandel professioneler, door het uitwisselen van gegevens, gezamenlijke promotie en deelname aan diverse watersportbeurzen. Op het hoogtepunt zijn er 34 winkels aangesloten.

Deze ontwikkeling geeft ook concurrentie, en promotie wordt voor het eerst een belangrijk aspect. Zo ontstaat de uitgave Vrolijk Watersport Nieuws en worden de eerste advertenties geplaatst.

Len Vrolijk komt in 1980 in dienst en als zijn broer Jaap er in 1986 ook bij kom, trekt hun vader zich langzamerhand terug en stopt op 65 jarige leeftijd.

Inmiddels zijn er 2 winkels in Scheveningen en omdat schaalvergroting ook in de watersport belangrijker werd, zijn deze winkels samengevoegd tot 1 grote winkel. Volledig verbouwd en met een oppervlakte van meer dan 600m2 blijft de winkel toonaangevend in de branche.

Om toonaangevende positie en naamsbekendheid te onderhouden wordt deelgenomen aan de Nederlandse watersportbeurzen , zoals de Hiswa in Amsterdam en IJmuiden en de Boot Holland in Leeuwarden.

Eind jaren 90 wordt het 125 jarig bestaan uitvoerig gevierd en de commissaris van de Koningin, mevrouw Leemhuis, komt ons het predicaat Hofleverancier aanbieden. Dit beeldmerk hangt sinds die tijd boven onze ingang en daar zijn we reuze trots op. Ook wordt een jubileum boek over ons bedrijf uitgegeven.

Behalve de detailhandel in watersport, is Vrolijk ook actief in een aantal B2B activiteiten, waaronder:

  • Zeekaarten en pilots. Sinds begin jaren 80 hebben wij de exclusieve distributie van alle publicaties van de Engelse uitgever Imray. Deze inmiddels populaire zeekaarten en pilots leveren wij dan ook aan vele andere watersportwinkels in Nederland.
  • Vlaggen. Wij leveren allerlei vlaggen en vlaggenmasten aan particulieren, bedrijven en overheden. Bedrijfsvlaggen met eigen ontwerp, maar ook hebben we de Nederlandse vlag met een marine donkerblauwe baan ontwikkeld en die klassieke vlag is inmiddels populair.
  • Hang- en sluitwerk. We hebben een agentschap van een Duitse fabrikant in messing hang- en sluitwerk . Deze producten worden aan allerlei bedrijven geleverd, met name buiten de watersport.
  • Drijfbanden en drijflijnen. In samenwerking met Duinrell is een zogenaamde hufterproef zwemband ontwikkeld door de ervaring van Duinrell te combineren met de productkennis van ons zelf, op het gebied van de materialen die in de watersport gebruikt worden. Deze banden worden aan attractieparken geleverd in binnen- en buitenland.

De drijflijnen zijn op dezelfde manier ontstaan en worden afgenomen door bedrijven en overheden die openbaar zwemwater willen afbakenen.

In 2004 wordt een nieuwe winkel in Uitgeest geopend, nabij het Alkmaarder meer. Len verhuist met zijn vrouw naar Uitgeest en de winkel functioneert inmiddels als een belangrijke watersportwinkel in deze regio.

Ook zijn hier extra activiteiten ontplooit om bij te dragen aan een gezonde exploitatie. Zo is een agentschap voor Yamaha motoren verworven, waardoor de vraag naar buitenboordmotoren is ingevuld.

Toen internet zijn intrede deed, was de website www.vrolijk.nl er al snel. Inmiddels is er naast de website ook een webshop die het mogelijk maakt online productinformatie te geven en uiteraard ook online te kopen.

Het streven van ons bedrijf is om in de combinatie online/offline toonaangevend te presteren.

Vanaf 2015 is de winkel in Uitgeest verkocht aan Bart Prins en krijgt de naam Blue Peter Watersport. Nieuwe tijden breken aan, de winkel in Scheveningen wordt versterkt door Len en Caroline.